کد مطلب:27793 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:254

همسران علی پس از فاطمه دختر پیامبر خدا












امام علی علیه السلام، نُه سال با فاطمه علیها السلام زیست و در حیات او، همسر دیگری اختیار نكرد؛ اما پس از وفات فاطمه علیها السلام، چند همسر برگزید كه عبارت اند از:[1].

1. اُمامه دختر ابو العاص،

2. اسماء دختر عمیس،

3. فاطمه اُمّ البنین،

4. اُمّ سعید، دختر عروة بن مسعود ثقفی،

5. خوله دختر جعفر بن قیس،

6. صهباء دختر ربیعه،

7. لیلی دختر مسعود،

8. محیّاه دختر امرئ القیس.[2].

و افزون بر اینها، هفده كنیز هم داشت كه برخی برای حضرت، فرزند آوردند.

همسران امام در هنگام شهادتش: اُمامه، اُمّ البنین، اسماء بنت عمیس و لیلی بنت مسعود بودند.[3].

92. امام باقرعلیه السلام: علی علیه السلام، هفده كنیز داشت.[4].

93. المناقب: [امام علی علیه السلام] هنگام وفات، چهار زن داشت: اُمامه - كه مادرش زینب دختر پیامبرصلی الله علیه وآله بود -، اسماء بنت عمیس، لیلی تمیمی و اُمّ البنین كِلابی.[5].

در دنباله، شرح حال سه تن از مشهورترینِ این همسران را به اختصار، باز می گوییم:









  1. برای اطلاع بیشتر ر. ك: الطبقات الكبری: 19/3، أنساب الأشراف: 417 - 411/2، مروج الذهب: 73/2، المعارف: 210 و 211.
  2. عبدالجبّار بن منظور از عوف بن خارجه چنین نقل می كند: «من هنگام خلافت عمر در نزد او بودم كه [پیر] مردی درویش از میان مردم به سمت عمر عبور می كرد تا به جلوی او رسید. پس به تحیّت خلافت، تحیّتش گفت. عمر پرسید: تو كیستی؟ گفت: مردی نصرانی ام. من امرئ القیس پسر عدیّ كلبی ام. عمر وی را نشناخت. پس مردی به عمر گفت: این یار بكر بن وائل است كه در جاهلیت، آنان را غارت كرده است. عمر گفت: چه می خواهی؟ گفت: می خواهم مسلمان شوم. عمر، اسلام را بر او عرضه كرد و او هم پذیرفت. سپس برایش نیزه ای خواست و پرچمی بر آن به نشانه فرمانروایی اش بر مسلمانان قوم قضاعه آویخت. پیرمرد مذكور بازگشت و پرچم، بالای سرش در اهتزاز بود. تا آن زمان ندیده بودم مردی نماز نخوانده، بر گروهی از مسلمانان امیر شود. علی علیه السلام و پسرانش برخاستند و رفتند تا به او رسیدند. پس [علی علیه السلام] به او گفت: من علی بن ابی طالب، پسر عموی پیامبر خدایم و این دو، پسران من از دختر پیامبر خدایند و ما دوست داریم داماد تو شویم. امرئ القیس گفت: ای علی! محیّاه دختر امرئ القیس را به ازدواج تو درآوردم؛ و ای حسن! سلمی دختر امرئ القیس را به ازدواج تو درآوردم؛ و ای حسین! رباب دختر امرئُ القیس را به ازدواج تو درآوردم». (الإصابة: 487/355/1).
  3. تاریخ موالید الأئمّة: 172، مناقب آل أبی طالب: 305/3.
  4. تاریخ الإسلام: 652/3، البدایة والنهایة: 333/7.
  5. مناقب آل أبی طالب: 305/3.